دنیای الکترونیک

اشتراک گذاشته شده با :

دیجی کالا

شکوفایی حوزه تجارت الکترونیک ایران در گرو رفع موان
شکوفایی حوزه تجارت الکترونیک ایران در گرو رفع موان
دو تصمیم بزرگ در مدت اخیر، اثرگذاری زیادی روی رشد پتانسیل بخش تجارت الکترونیک ایران داشته اند و به نوعی ریسک سرمایه گذاری در این بخش را کاهش داده اند. همان گونه که می توان حدس زد تصمیم اول به صدور مجوز ارائه ی اینترنت 3G روی شبکه ی موبایل برمی گردد که به سرعت ضریب نفوذ اینترنت همراه را در ایران افزایش داد و برد آن را گسترده تر کرد. پیش از این مخالفت هایی با ارائه ی اینترنت پر سرعت روی شبکه ی موبایل صورت گرفته بود. با این وجود رایتل، اپراتور سوم موبایل موفق شد این مخالفت ها را پشت سر بگذارد و برای اولین بار اجازه ی ارائه ی این خدمات را دریافت کند و تا ۱۸ ماه پیش آن را در انحصار خود داشته باشد. از آنجایی که طیف گسترده ای از کاربران اینترنت در ایران به استفاده از اینترنت روی تلفن هوشمند خود علاقه دارند، تصمیم اخیر دولت برای اعطای مجوز ارائه ی اینترنت 3G و 4G به دو اپراتور دیگر موبایل، باعث رشد فوق العاده ی استفاده از اینترنت و کاهش شکاف موجود در این زمینه بین مناطق شهری و روستایی شده است. با همه ی این ها، بخش تجارت الکترونیک در ایران هنوز چیزی حدود ۲۵ سال از کشوری مثل آمریکا عقب است. از آن زمان مشخص شده است منطقی که پشت مقوله ی رشد تجارت الکترونیک در این کشور وجود دارد، منطق استواری است: بازار آفلاین ایران بازاری چندپاره است که توزیع کنندگان مسلط بر آن علاقه ی زیادی به بازی با قیمت ها دارند. تجارت الکترونیک یا خرید و فروش اینترنتی توانسته است در این میان تا حدی شفافیت داشته باشد و به مشتریان خود اجازه می دهد فریب خرده فروشان آفلاینی که در قیمت های خود شفافیت ندارند را نخورده و بفهمند قیمت واقعی محصول مورد نظرشان در بازار چقدر باید باشد. این حقیقت که بالای ۶۰ درصد از جمعیت ایران زیر ۳۰ سال سن دارند و بخش بزرگی از جمعیت کشور را جمعیت جوان متصل به اینترنت تشکیل می دهند نیز احتمالاً در موفقیت این بخش نقش دارد. نظر به اینکه دسترسی داشتن به طیف متنوعی از محصولات با قیمت مناسب می تواند در بازار های آفلاین ایران با چالش هایی همراه شود، خرید آنلاین با محبوبیتی روزافزون مواجه شده است. اما برویم سراغ دومین تصمیم. موفقیت دولت در رسیدن به توافق جامع هسته ای (برجام) بر حال و هوای کسب و کار های کشور نیز به شدت اثرگذار بوده است. بازار نه چندان قدرتمند ایران، عملاً باعث شده است شرکت های موجود فعال در زمینه ی تجارت الکترونیک، بیشتر به چشم سرمایه گذاران جدید و علاقمند به سرمایه گذاری بیایند. به گفته ی مدیرعامل یکی از دو بازیگر عمده ی حوزه ی تجارت الکترونیک در ایران، جذابیت سرمایه گذاری در شرکت متبوعش از زمان امضا شدن توافق هسته ای در سال گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است. با این وجود، فشار تحریم ها هنوز به اندازه ای که انتظار می رفت فروکش نکرده و این یعنی تقاضای مصرف کننده برای محصولاتی که شرکت های تجارت الکترونیک نسبت به توزیع آنها اقدام می کنند هنوز جهش مورد انتظار را به خود ندیده است. با این رؤیت پذیری بالا و همینطور پتانسیل رشدی که هنوز محقق نشده، احتمال آن می رود گشایش هایی که دولت روحانی در دستور کار خود قرار داده در میان مدت تا دراز مدت، برای شرکت های فعلی فعال در این زمینه بسیار مفید واقع شود. شرکت های فعال در زمینه ی تجارت الکترونیک یک برتری تعیین کننده ی دیگر نیز پیدا کرده اند. از آنجایی که دست بسیاری از شرکت های بین المللی کاملاً از ایران کوتاه شده و هنوز هم کوتاه باقی مانده، شرکت هایی مثل بامیلو و دیجی کالا توانسته اند سهم قابل توجهی از این بازار مهم را به نام خود بزنند. سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی نظیر آمازون در ایران هنوز غیر قانونی است. جذابیت سرمایه گذاری، وجود فضای لازم برای رشد و گسترش، و عدم حضور جدی توزیع کنندگان خارجی در این بازار، از جمله اجزای اصلی موفقیت ادامه دار شرکت های داخلی فعال در این زمینه است. البته هنوز خطری جدی وجود دارد. حتی به رغم تعلیق تحریم ها در نتیجه ی به ثمر نشستن توافق هسته ای، تحقق منافع اقتصادی این توافق هنوز از سوی سرمایه گذاران با ریسک های قابل ملاحظه ای همراه است. سرمایه گذاران خارجی هنوز از دشواری های کار کردن با ایران هراس دارند. حضور قدرت های کلان اقتصادی در داخل، مسیریابی را در اقتصاد ایران دشوار می کند. بسیاری از قوانین و مقررات پیچیده و محدود کننده ی قانونی در آمریکا نیز هنوز به قوت خود باقی هستند و همین موضوع باعث می شود بانک های اروپایی از ترس متهم شدن به فعالیت و همکاری غیر قانونی با ایران، خود را از داد و ستد با این کشور دور نگه دارند. به این ترتیب در صورت ادامه ی اوضاع به همین منوال، بازار های در حال ظهور دیگری، از جمله هند، ترکیه و حتی پاکستان، که ورود به آنها برای سرمایه گذاران خارجی به مراتب آسان تر از ایران است می توانند انتخاب های جذابی برای سرمایه گذاران باشند. هرچه باشد کشور های مذکور، برای جذب سرمایه گذاران خارجی و ورود سردمداران تجارت الکترونیک جهان، چالش های به مراتب کمتری به همراه دارند.

شکوفایی حوزه تجارت الکترونیک ایران در گرو رفع موان
شکوفایی حوزه تجارت الکترونیک ایران در گرو رفع موان
دو تصمیم بزرگ در مدت اخیر، اثرگذاری زیادی روی رشد پتانسیل بخش تجارت الکترونیک ایران داشته اند و به نوعی ریسک سرمایه گذاری در این بخش را کاهش داده اند. همان گونه که می توان حدس زد تصمیم اول به صدور مجوز ارائه ی اینترنت 3G روی شبکه ی موبایل برمی گردد که به سرعت ضریب نفوذ اینترنت همراه را در ایران افزایش داد و برد آن را گسترده تر کرد. پیش از این مخالفت هایی با ارائه ی اینترنت پر سرعت روی شبکه ی موبایل صورت گرفته بود. با این وجود رایتل، اپراتور سوم موبایل موفق شد این مخالفت ها را پشت سر بگذارد و برای اولین بار اجازه ی ارائه ی این خدمات را دریافت کند و تا ۱۸ ماه پیش آن را در انحصار خود داشته باشد. از آنجایی که طیف گسترده ای از کاربران اینترنت در ایران به استفاده از اینترنت روی تلفن هوشمند خود علاقه دارند، تصمیم اخیر دولت برای اعطای مجوز ارائه ی اینترنت 3G و 4G به دو اپراتور دیگر موبایل، باعث رشد فوق العاده ی استفاده از اینترنت و کاهش شکاف موجود در این زمینه بین مناطق شهری و روستایی شده است. با همه ی این ها، بخش تجارت الکترونیک در ایران هنوز چیزی حدود ۲۵ سال از کشوری مثل آمریکا عقب است. از آن زمان مشخص شده است منطقی که پشت مقوله ی رشد تجارت الکترونیک در این کشور وجود دارد، منطق استواری است: بازار آفلاین ایران بازاری چندپاره است که توزیع کنندگان مسلط بر آن علاقه ی زیادی به بازی با قیمت ها دارند. تجارت الکترونیک یا خرید و فروش اینترنتی توانسته است در این میان تا حدی شفافیت داشته باشد و به مشتریان خود اجازه می دهد فریب خرده فروشان آفلاینی که در قیمت های خود شفافیت ندارند را نخورده و بفهمند قیمت واقعی محصول مورد نظرشان در بازار چقدر باید باشد. این حقیقت که بالای ۶۰ درصد از جمعیت ایران زیر ۳۰ سال سن دارند و بخش بزرگی از جمعیت کشور را جمعیت جوان متصل به اینترنت تشکیل می دهند نیز احتمالاً در موفقیت این بخش نقش دارد. نظر به اینکه دسترسی داشتن به طیف متنوعی از محصولات با قیمت مناسب می تواند در بازار های آفلاین ایران با چالش هایی همراه شود، خرید آنلاین با محبوبیتی روزافزون مواجه شده است. اما برویم سراغ دومین تصمیم. موفقیت دولت در رسیدن به توافق جامع هسته ای (برجام) بر حال و هوای کسب و کار های کشور نیز به شدت اثرگذار بوده است. بازار نه چندان قدرتمند ایران، عملاً باعث شده است شرکت های موجود فعال در زمینه ی تجارت الکترونیک، بیشتر به چشم سرمایه گذاران جدید و علاقمند به سرمایه گذاری بیایند. به گفته ی مدیرعامل یکی از دو بازیگر عمده ی حوزه ی تجارت الکترونیک در ایران، جذابیت سرمایه گذاری در شرکت متبوعش از زمان امضا شدن توافق هسته ای در سال گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است. با این وجود، فشار تحریم ها هنوز به اندازه ای که انتظار می رفت فروکش نکرده و این یعنی تقاضای مصرف کننده برای محصولاتی که شرکت های تجارت الکترونیک نسبت به توزیع آنها اقدام می کنند هنوز جهش مورد انتظار را به خود ندیده است. با این رؤیت پذیری بالا و همینطور پتانسیل رشدی که هنوز محقق نشده، احتمال آن می رود گشایش هایی که دولت روحانی در دستور کار خود قرار داده در میان مدت تا دراز مدت، برای شرکت های فعلی فعال در این زمینه بسیار مفید واقع شود. شرکت های فعال در زمینه ی تجارت الکترونیک یک برتری تعیین کننده ی دیگر نیز پیدا کرده اند. از آنجایی که دست بسیاری از شرکت های بین المللی کاملاً از ایران کوتاه شده و هنوز هم کوتاه باقی مانده، شرکت هایی مثل بامیلو و دیجی کالا توانسته اند سهم قابل توجهی از این بازار مهم را به نام خود بزنند. سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی نظیر آمازون در ایران هنوز غیر قانونی است. جذابیت سرمایه گذاری، وجود فضای لازم برای رشد و گسترش، و عدم حضور جدی توزیع کنندگان خارجی در این بازار، از جمله اجزای اصلی موفقیت ادامه دار شرکت های داخلی فعال در این زمینه است. البته هنوز خطری جدی وجود دارد. حتی به رغم تعلیق تحریم ها در نتیجه ی به ثمر نشستن توافق هسته ای، تحقق منافع اقتصادی این توافق هنوز از سوی سرمایه گذاران با ریسک های قابل ملاحظه ای همراه است. سرمایه گذاران خارجی هنوز از دشواری های کار کردن با ایران هراس دارند. حضور قدرت های کلان اقتصادی در داخل، مسیریابی را در اقتصاد ایران دشوار می کند. بسیاری از قوانین و مقررات پیچیده و محدود کننده ی قانونی در آمریکا نیز هنوز به قوت خود باقی هستند و همین موضوع باعث می شود بانک های اروپایی از ترس متهم شدن به فعالیت و همکاری غیر قانونی با ایران، خود را از داد و ستد با این کشور دور نگه دارند. به این ترتیب در صورت ادامه ی اوضاع به همین منوال، بازار های در حال ظهور دیگری، از جمله هند، ترکیه و حتی پاکستان، که ورود به آنها برای سرمایه گذاران خارجی به مراتب آسان تر از ایران است می توانند انتخاب های جذابی برای سرمایه گذاران باشند. هرچه باشد کشور های مذکور، برای جذب سرمایه گذاران خارجی و ورود سردمداران تجارت الکترونیک جهان، چالش های به مراتب کمتری به همراه دارند.
ظرفیت بازار تجارت الکترونیک ایران چگونه است؟
ظرفیت بازار تجارت الکترونیک ایران چگونه است؟
ظرفیت بازار تجارت الکترونیک ایران چگونه است؟ کشورها عموماً در دسته‌بندی اقتصادی سه بازار عمده را مورد بررسی قرار می‌دهند: کشاورزی، صنعت و خدمات. هر یک از این بازارها بطور مجزا در بحث تولید ناخالص داخلی GDP و اشتغال‌زایی ارزش‌دهی می‌شوند. توسعه فناوری و بکارگیریِ تکنولوژی در کشاورزی و صنعت باعث افزایش تولید ناخالص می‌گردد، اما حقیقت این است که ظرفیت‎های اولیه و الزامات زیرساختی از محدودیت‌های این حوزه در کشورهای مختلف است؛ به همین دلیل سوق‌دهی اقتصاد کشورهای در حال توسعه و توسعه یافتۀ دنیا به سمت گسترش بازارهای خدماتی است تا از ظرفیت‌های فزاینده‌ و نامحدود کارآفرینی در این حوزه بهره ببردند. یکی از راه‌های تسهیل در امر خدمات، ارائه راه‌کارهای تجارت و کسب‌وکار الکترونیک است. بطور کلی سهم تجارت در تولید ناخالص جهانی حدود ۳۰درصد است که و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ به ۵۰درصد افزایش یابد. از اصلی‌ترین سوگیری‌های اقتصادی کشورهای دنیا برای رسیدن به این سهم، سرمایه‌گذاری در حوزۀ کسب‌وکار الکترونیک و تجارت الکترونیک است؛ برای مثال حوزه‌های سلامت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک و آموزش الکترونیک، از نمونه‌های آن است. در حال حاضر سهم تولید ناخالص داخلی تجارت الکترونیک در ایران در کل مبلغی در حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان یعنی ۰٫۶درصد از GDP کشور است. اما در این بخش نیز سهم خرده‌فروشی‌های اینترنتی مبلغی در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان، یعنی کمتر از ۰٫۰۶ درصد کل تولید ناخالص داخلی ایران است. قابل توجه است که زیرساخت و فرهنگ خرید اینترنتی در دیگر کشورها بسیار متفاوت است. در کشورهای توسعه یافته ۳٫۲ درصد و در کشورهای پیشرفته ۸٫۵ درصد خرید‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌شود؛ این رقم در انگلستان به ۳۲درصد می‌رسد. طبق برنامه‌های دولت مبنی بر ۳ برابر کردن سهم تجارت الکترونیک در تولید ناخالص داخلی GDP و ایجاد بسترهای مناسب برای آن، ظرفیت این بازار باید به عددی نزدیک به ۲درصد از تولید ناخالص داخلی برسد(طبق اطلاعات موجود، تولید ناخالص داخلی کشورمان در سال ۱۳۹۱ با عبور از مرز ۵۰۰ میلیارد دلار به رقمی بالغ بر ۵۱۲۰ میلیارد ریال رسیده است و پیش بینی می شود در سال ۹۲ نیز با بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش روبرو شود). در یکسال گذشته با رشد ۱۲۰درصدی وب سایت‌ها در ایران، در حال حاضر حدود ۲۰هزار فروشگاه اینترنتی وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۹ هزار فروشگاه تاکنون تقاضای نماد اعتماد کرده‌اند و از این بین نیز ۳۰۰۰ فروشگاه با این نماد فعالیت می‌کنند. از طرفی اداره پست ایران در سال گذشته در مجموع کالاهای ارسالی توسط فروشگاه اینترنتی با ارزشی نزدیک به ۳۵۰ میلیارد تومان مرسولۀ پستی جابه‌جا کرده است که ۹۷درصد آنها پرداخت در هنگام تحویل بوده‌اند. همچنین ۶۴درصد از جمعیت ایران زیر ۳۵ سال هستند(یعنی با اینترنت آشنا هستند) که ۲۵ میلیون نفر از آنها را افراد بین ۲۰ تا ۳۵ سال شامل می‌شوند. در آمار غیر رسمی دیگری نیز استفاده کنندگان از دستگاه‌های هوشمند، عددی بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون نفر تخمین زده شده است و ۸۰درصد آنها از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند. در نتیجه با توجه به آمار فوق، جدای از بانکداری الکترونیک، تنها با تعریف کسب‌وکار بر پایۀ اینترنت و اپلیکیش‌های موبایل، بازاری بکر با قابلیت حداقل سه برابر شدن در سال آینده را خواهیم داشت که تنها راه موفقیت در آن آماده‌سازی زیرساخت‌ها و جلب اعتماد و رضایت مشتریان در استفاده از بستر اینترنت در خرید است. در نهایت نیز آمار فروشِ بزرگترین خرده‌فروشی آنلاین کشور به نقل از بنیانگذاران‌شان، منتشر شده در وبنا، آمده است: سعید محمدی یکی از بنیانگذران فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا در دوازدهمین همایش مدیریت کسب و کارهای هوشمند در سازمان مدیریت صنعتی٬ گزارش عملکرد و اطلاعات مربوط به فروش دیجی‌کالا را برای اولین بار اعلام کرد. سعید محمدی در این همایش گفت که دیجی‌کالا فعالیت خود را در سال ۱۳۸۵ با ۵ نفر شروع کرد و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر پرسنل دارد و قرار است تا پایان سال ۱۳۹۳ بیش از ۵۰۰ نفر نیروی جدید در این شرکت استخدام شوند. وی همچنین اعلام کرد که تعداد فروش روزانه این شرکت بیش از ۲۰۰۰ سفارش است که به طور متوسط هر سفارش ۶۰۰٬۰۰۰ هزار تومان است. به گفته وی دیجی‌کالا سهم بیش از ۸۵درصدی از بازار خورده فروشی آنلاین ایران را در دست دارد. به گفته ی وی در ۳ سال گذشته این سایت بیش از ۱۱۹٬۹۰۰٬۰۰ بازدید داشته که از این میان ۳۲٬۷۱۷٬۸۲۴ بازدید به صورت uniqe visitor بوده اند.
ظرفیت بازار تجارت الکترونیک ایران چگونه است؟
ظرفیت بازار تجارت الکترونیک ایران چگونه است؟
ظرفیت بازار تجارت الکترونیک ایران چگونه است؟ کشورها عموماً در دسته‌بندی اقتصادی سه بازار عمده را مورد بررسی قرار می‌دهند: کشاورزی، صنعت و خدمات. هر یک از این بازارها بطور مجزا در بحث تولید ناخالص داخلی GDP و اشتغال‌زایی ارزش‌دهی می‌شوند. توسعه فناوری و بکارگیریِ تکنولوژی در کشاورزی و صنعت باعث افزایش تولید ناخالص می‌گردد، اما حقیقت این است که ظرفیت‎های اولیه و الزامات زیرساختی از محدودیت‌های این حوزه در کشورهای مختلف است؛ به همین دلیل سوق‌دهی اقتصاد کشورهای در حال توسعه و توسعه یافتۀ دنیا به سمت گسترش بازارهای خدماتی است تا از ظرفیت‌های فزاینده‌ و نامحدود کارآفرینی در این حوزه بهره ببردند. یکی از راه‌های تسهیل در امر خدمات، ارائه راه‌کارهای تجارت و کسب‌وکار الکترونیک است. بطور کلی سهم تجارت در تولید ناخالص جهانی حدود ۳۰درصد است که و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ به ۵۰درصد افزایش یابد. از اصلی‌ترین سوگیری‌های اقتصادی کشورهای دنیا برای رسیدن به این سهم، سرمایه‌گذاری در حوزۀ کسب‌وکار الکترونیک و تجارت الکترونیک است؛ برای مثال حوزه‌های سلامت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک و آموزش الکترونیک، از نمونه‌های آن است. در حال حاضر سهم تولید ناخالص داخلی تجارت الکترونیک در ایران در کل مبلغی در حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان یعنی ۰٫۶درصد از GDP کشور است. اما در این بخش نیز سهم خرده‌فروشی‌های اینترنتی مبلغی در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان، یعنی کمتر از ۰٫۰۶ درصد کل تولید ناخالص داخلی ایران است. قابل توجه است که زیرساخت و فرهنگ خرید اینترنتی در دیگر کشورها بسیار متفاوت است. در کشورهای توسعه یافته ۳٫۲ درصد و در کشورهای پیشرفته ۸٫۵ درصد خرید‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌شود؛ این رقم در انگلستان به ۳۲درصد می‌رسد. طبق برنامه‌های دولت مبنی بر ۳ برابر کردن سهم تجارت الکترونیک در تولید ناخالص داخلی GDP و ایجاد بسترهای مناسب برای آن، ظرفیت این بازار باید به عددی نزدیک به ۲درصد از تولید ناخالص داخلی برسد(طبق اطلاعات موجود، تولید ناخالص داخلی کشورمان در سال ۱۳۹۱ با عبور از مرز ۵۰۰ میلیارد دلار به رقمی بالغ بر ۵۱۲۰ میلیارد ریال رسیده است و پیش بینی می شود در سال ۹۲ نیز با بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش روبرو شود). در یکسال گذشته با رشد ۱۲۰درصدی وب سایت‌ها در ایران، در حال حاضر حدود ۲۰هزار فروشگاه اینترنتی وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۹ هزار فروشگاه تاکنون تقاضای نماد اعتماد کرده‌اند و از این بین نیز ۳۰۰۰ فروشگاه با این نماد فعالیت می‌کنند. از طرفی اداره پست ایران در سال گذشته در مجموع کالاهای ارسالی توسط فروشگاه اینترنتی با ارزشی نزدیک به ۳۵۰ میلیارد تومان مرسولۀ پستی جابه‌جا کرده است که ۹۷درصد آنها پرداخت در هنگام تحویل بوده‌اند. همچنین ۶۴درصد از جمعیت ایران زیر ۳۵ سال هستند(یعنی با اینترنت آشنا هستند) که ۲۵ میلیون نفر از آنها را افراد بین ۲۰ تا ۳۵ سال شامل می‌شوند. در آمار غیر رسمی دیگری نیز استفاده کنندگان از دستگاه‌های هوشمند، عددی بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون نفر تخمین زده شده است و ۸۰درصد آنها از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند. در نتیجه با توجه به آمار فوق، جدای از بانکداری الکترونیک، تنها با تعریف کسب‌وکار بر پایۀ اینترنت و اپلیکیش‌های موبایل، بازاری بکر با قابلیت حداقل سه برابر شدن در سال آینده را خواهیم داشت که تنها راه موفقیت در آن آماده‌سازی زیرساخت‌ها و جلب اعتماد و رضایت مشتریان در استفاده از بستر اینترنت در خرید است. در نهایت نیز آمار فروشِ بزرگترین خرده‌فروشی آنلاین کشور به نقل از بنیانگذاران‌شان، منتشر شده در وبنا، آمده است: سعید محمدی یکی از بنیانگذران فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا در دوازدهمین همایش مدیریت کسب و کارهای هوشمند در سازمان مدیریت صنعتی٬ گزارش عملکرد و اطلاعات مربوط به فروش دیجی‌کالا را برای اولین بار اعلام کرد. سعید محمدی در این همایش گفت که دیجی‌کالا فعالیت خود را در سال ۱۳۸۵ با ۵ نفر شروع کرد و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر پرسنل دارد و قرار است تا پایان سال ۱۳۹۳ بیش از ۵۰۰ نفر نیروی جدید در این شرکت استخدام شوند. وی همچنین اعلام کرد که تعداد فروش روزانه این شرکت بیش از ۲۰۰۰ سفارش است که به طور متوسط هر سفارش ۶۰۰٬۰۰۰ هزار تومان است. به گفته وی دیجی‌کالا سهم بیش از ۸۵درصدی از بازار خورده فروشی آنلاین ایران را در دست دارد. به گفته ی وی در ۳ سال گذشته این سایت بیش از ۱۱۹٬۹۰۰٬۰۰ بازدید داشته که از این میان ۳۲٬۷۱۷٬۸۲۴ بازدید به صورت uniqe visitor بوده اند.